Vårløsning del 1 av 3

Fredag 17. april
Satte alarmen på mobilen til 0530 kvelden før, men kjøresjuk som jeg var, stod jeg påkledd i stua og studerte gradestokken og den blå himmelen lenge før den tid.
0,7 grader og våte veier, jeg kjente skepsisen krype oppigjennom ryggsøyla. Måtte ut og sjekke, bilene er fulle av rim, men det var ikke is på veien utenfor huset i alle fall.
Mr.Big kommer seg på beina, og jeg lager noen rundstykker til frokost, da frk Fryd prioriterte å sove, framfor å være en god vertinne. Men klokka 0700 går vi på låven for å hente syklene, og hups… på rampen der holder vi på å gå rett på rygg, da en liten dam har fått et tynt lag is iløpet av natta.

Lyngdal 5.jpg

 

Filkommentar: Klokka er 0700, og vi er straks klar for tur
Lyngdal 6.jpg

Skepsisen blei ikke mindre, men vi saler opp og ruller av gårde, yyyterst forsiktig, og en moped på vei til Husnes holder faktisk følge en hel stund, i alle fall mens veien er våt. Det varer heldigvis ikke så svært langt, og så snart veiene tørker opp øker tempoet, mopeden forsvinner i speilet og vi rekker fergja på Sydnes med grei margin.
Sydnes-Utbjoa betyr normalt cheeseburger og cola, men etter den frokosten vi nylig satte til livs, holder det med et par monstervafler.

Lyngdal 14.jpg
Ca 40 min senere er vi på Utbjoa, og har greit med tid til neste fergje, (dvs, i teorien kunne vi rekke 0945, men det ville medført et lite rally. Noe som er lite lurt mtp UP storoffensiv) Så Mr.Big får seg en røyk, og etter hvert setter vi fart mot Isvik på Fv734.
Som vanlig er vi stort sett aleine på denne veibiten, og temperaturen har krøpet litt oppover, og får litt hjelp av morgensola. Mellom Isvik og Knapphus, er E134 preget av masse veiarbeid, men det går mot slutten, snart er «Haugalandspakken» ferdigstilt og vi slipper 30 soner, grus, elendig asfalt og annet som forpurrer flyten i kjøringa.
Fra Knapphus til Ropeid har vi fiiin flyt, og det er tid til overs når vi kommer til Ropeid.
Ny røyk for Mr.Big mens vi venter, og skulle du måtte vente her, ta deg tid til å studere det som kanskje må være Norges flotteste (og største) venterom, med eget bibliotek… helt utrolig!!

Lyngdal 11.jpg

Fra Sand til Nesvik går det i et jevnt sig, vi stopper oppe ved Lovra, der et steinras for mange mange år siden delte fjorden, og etter hvert dannet det som i dag heter Lovravatnet (lengst inn i bildet)

Lyngdal 12.jpg
Etter hvert som årene gikk, blei denne «demningen» tettet igjen med sedimenter, og ferskvannet fortrengte etter hvert sjøvannet, og livet i denne nye innsjøen endret seg sakte men sikkert. Men flyndrene som nå var innestengt i den nye innsjøen tilpasset seg etter hvert det lavere saltnivået, og er vel i dag den eneste kjente bestand av «ferskvannsflyndrer» i Europa. Nuvel, det var en digresjon, tilbake på veien… det blir sakte men sikkert en mer levelig tempratur (særlig for Mr.Big som ikke er like «hot-wired» som meg) Neste fergje går like etter vi ankommer Nesvik, og etter en is på Hjelmeland er det videre… Nå er det «bære lekkert» og etter en stopp for fuel i Årdal, finner vi etter hvert en snarvei før Tau, slik at vi unngår runden rundt Tau sentrum og den laaaaange 50-60 sonen der. Veien kalles «Bjørheimsveien» og går over noe de kaller Leitet. Det er delvis grusdekke over her, men den er av bedre kvalitet enn mange asfaltveier jeg har kjørt. Et fint alternativ til Rv13. Og utsikten når vi kommer over heia og begynner nedkjøringa til Jørpeland er nydelig.
Lyngdal 8.jpg
Videre mot Oanes tar vi omveien via Idse, på Fv485. Et nydelig stykke vei, og definitivt verd den ekstra tiden den tar. Oanes er den siste fergjekaien for i dag, og på andre sia, på Lauvik står Norse900 og venter på oss. Handshakes, litt chitchat og så kjører vi mot Oltedal og «kroå» der. Norse hadde jo tidligere påstått at han kjører som en skilpadde, men jeg er vel ikke HELT enig i dette.. må være noen muterte skillpadder i så fall 😀
Nå har blodsukkeret mitt blitt såpass lavt at det trengs instant påfyll. Og det leverer «Kroå» i rikt monn. Etter middagen fortsetter Norse i front, inn mot Ålgård og tar oss ca 400 mtr på E39 og inn på Fv201, forbi Langavatnet, som er Jærens drikkevannsreservoir. Veien slynger seg perfekt inn og opp over høgJæren, forbi Arne Garborgs barndomshjem. Jeg insisterer på å få lese noen dikt, men blir nedstemt med klar margin. Men igjen får vi et flott utsyn når vi kommer rundt en lang høyresving og Jæren, Nordsjøen, Stavanger og Sola ligger forran oss, mot vest og nordvest.
Lyngdal 13.jpg

Vi kjører videre mot Egersund, der Olden skal vente på oss ved Statoilen. En liten stopp på en rasteplass er det dog tid til, før vi koser oss på Rv44 til Egersund.

Lyngdal 2.jpg

Siden vi skal møte Bjerkenez og Tommas i Lyngdal, finner vi det påkrevd å vaske syklene, da de ser HELT førj…ige ut etter torsdagens RUN med Triumphgjengen.
Vi hilser på Olden, som viser seg å være nok en trivelig kar fra forumet her. Og etter hvert så kjører vi videre, Olden først, det går for seg i sømelege former mot Sokndal, men etterpå tar det seg opp.
Den 1290’en har en GROM lyd fra Akra’en, og når Olden skrur opp tempoet, har min kjære Speedy sin fulle hyre med å henge på. 1290’en går som et skudd, jeg har jo rett nok lest meg fram til dette, og sett noen klipp på YouTube…. Men å oppleve å vri full gass på min egen Speedy, for bare se at 1290’en forsvinner ifra, med framhjulet i lufta… ja det gjør inntrykk på meg (jeg er sikkert en lettpåvirkelig dust… men dog) Men heldigvis er Olden så grei at han lar meg henge på, så selvtilliten blir i alle fall ikke helt knust. Men dette veistykket er superduperdeilig, perfekt asfalt, svingene er årntlige kjøresvinger (slike S-svinger, og ikke Z-svinger, der man må ned i 1.gear for å komme rundt) og annen trafikk er kun av akademisk interesse 😀 Som skapt for fin flyt og nytelse for slike som oss.
I Flekkefjord må vi som kjører mopeder (les: Speed Triple) ha litt fuel igjen, før vi tar fatt på siste etappe, til Lyngdal via Lista. En gjestevisitt på E39 og så svinger vi av mot Lista. Etter et lite stykke på asfalt, stopper Olden ved en grusvei, og jeg tenker «greit nok—den er sikkert ikke så lang. Vel, jeg tok feil, grusveien (Fv652) varer i kilometervis, men vi kommer etter hvert over på asfalt ved Listeidet?, der hvor Vikingene drog skipene sine over land et lite stykke, for å slippe å seile rundt det værharde Lista. Temperaturen faller raskt, og vi kjører på mot Lista og videre forbi Farsund. Vi hilser på to MCer som tydeligvis er ute og lærekjører, og siden jeg har kjørt i mange mange timer denne dagen, går det noen sekunder før jeg kobler, og forstår at det er Johnny Th og datteren som er ute på tur. De har vært i Lyngdal og ventet på oss, men vi har nok somlet for mye.. sorry for det Johnny, hadde vært kjekt å hilse på.
Vel framme, kommer Bjerkenez og Tommas og hilser på, og de skremmer oss med at de stenger baren på hotellet kl 21.. hmm issje braaa, men det er sikkert litt «off season» enda. Håper neste visitt her blir i bedre temperaturer, slik at vi kan nyte en duggfrisk i haven der. Vi avslutter dagen med kjappmat og ett par pils. Og er hjertens enig i at vi tar en morgentur neste dag til Lindesnes, før frokost… men DET….. må jeg fortelle om en annen gang. Nå kaller jobben her…huff…
Dagen gav oss ca 477km

Zoom in (real dimensions: 700 x 649)Lyngdal 10.jpg

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *