BMW F650GS Dakar («Dakar Liten») Episode 1

Jeg kjøpte i fjor høst en godt sliten og ganske så rusta BMW F650GS Dakar 2001 model.

En ensylindret motor med ca 50hk, lang dempervei og generelt offroadstuk, men til å være offroader er den fysisk ganske liten.

Den ser i utgangspunktet slik ut:.

Den hadde levd et hardt liv som pendlersykkel mellom Tysnes og Stord, og den bar ikke nevneverdig preg av å ha hatt en kjærlig og pedantisk eier. Snarere tvert i mot.

Jeg kom over den på facebook, selgeren holdt til på Tysnes, og det er bare en liten biltur unna. Så en tidlig morgen var vi enige, jeg hoppa i bilen med hengeren bakpå og drog avgårde. Sykkelen var nok ikke BEDRE enn hva jeg hadde sett for meg (eller håpet på) men det var ikke snakk om noen større sum, og jeg gadd ikke kjøre tomhendt tilbake.

Så foreløpig ved godt mot, trillet jeg tilbake gjennom MC paradiset på Tysnes, og tilbake til Heimdal Gaard

Fikk lastet av kikket mye nærmere på sykkelen, og innsåg at her blir det nok ikke noen rask shainings og så et salg.

Den er iallefall «hel» og bortimot uskrudd. Men alle bolter er jo rustet fast, så vi begynner med en god dusj med WD 40 over hele sykkelen. Dette blei gjenntatt gang etter gang, og etter at jeg hadde vært en tur offshore, var alle boltene lette å få av.

I slutten av oktober blei den trillet inn på verkstedet (eller mannehulen som dette rommet også kalles) og demonteringen kunne begynne.

Her er motoren på vei ut, og kamerat Stian klør i fingrene etter å pelle fra hverandre et eller annet 😀

Når sykkelen var ferdig slaktet (eller demontert, kan man også si) blei rammedelene lagt i et rensebad som kalles «Strip all». Det fjerner gammel olje og skitt, rust og maling/lakk.

Ett par bilder før:

og så noen bilder «etter»

Bakrammen måtte bades i to omganger så her ser man godt «før/etter

Deretter blei alt sammen levert til en lokal bedrift for sandblåsing og epoksygrunning.

Denne grunningen var så strøken og fin at jeg et øyeblikk vurderte å bare bruke den sånn. Men jeg ville prøve meg som lakkerer, så det gamle melkerommet på låven blei gjort om til midlertidig lakkboks. Jeg er ingen lakkerer, men jeg er likevel tålig førnøyd med resultatet. Og det fine er… dette er et godt prosjekt å øve seg på 🙂

Lakken fikk herde i vel et døgn før jeg begynte å sette sykkelen sammen igjen. Bakdemperen var sammen med demperlink og lenkearmer det første jeg monterte, sammen med svingarmen. Deretter fikk bakrammen de nødvendige boltene så den sitter på plass.

Både bakdemperen og delene til lenkearm fikk jeg tak i brukt. Demperen var det en i Bergen som hadde, den har kun kjørt 57 km, og jeg fikk den for 3000,- Lenkearmene og selve linken koster en arm og en nyre om man skal ha nytt, men MotorWorks i UK har godt utvalg i pent brukte deler, så her fikk jeg nye deler for 1/4 av prisen. Og de duger på denne sliteren.

I neste kapittel overhaler jeg gaflene, og monterer nye styrelager, samt får på gaffel og hjul.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *