Ørkenreven – Yamaha XT 600 Z Tenere 1987

Min første tunge MC var en 1987 Yamaha XT 600 Tenere. Jeg hadde den i flere år, men uten noe godt sted å stelle med den, forfalt den litt etter litt.

Når sønnen min begynte å øvekjøre til lett MC våren 2012, kjente jeg økende behov for noe som var litt bedre, nyere og mer komfortabelt. Så jeg havnet på en oppgradert Tenere fra ’97, og den gamle hvite ’87 havnet i opplag og blei etterhvert solgt.

I katalogen fra 1987 såg Teneren slik ut, i hvit/rød utgave

Den kom også i en blå/gul versjon, den var sikkert mer poppis i Sverige, enn her på oljeberget som også kalles Norge

 

Om du har, eller kjenner noen som har en slik blå/gul versjon så selg den gjerne til meg. 😉

Dette er ikke akkurat noen værsting, med 46 hk, 51Nm, tørrvekt på 155 kilo og med 24 liters tank. Men som 10-12 åring var det denne sykkelen jeg drømte om, og hver dag på vei til skolen gikk vi forbi MCbutikken og siklet på denne Tenere’en. Og i 2004 blei jeg endelig eier av en, men dessverre ikke i en slik stand som på bildene over.

Etter flere år med tidvis daglig bruk til pendling mellom Odda og Dimmelsvik, endte jeg opp med den litt oppgraderte 97 modellen.

Men det gikk ikke så lange tida etter at jeg hadde fått meg et brukbart verksted høsten 2014,  før jeg begynte å tråle nettet etter en slik Tenere igjen. Men de var blitt ganske ettertraktet og vonde å slå kloa i, med mindre man var innstilt på å betale en arm og en nyre. Men januar 2017 var det min tur… og det var faktisk DEN samme sykkelen som jeg eide tidligere.

Det var en barndomskompis fra Odda som nå var bosatt på Fitjar som hadde denne, og jeg nølte ikke et sekund. Så snart jeg hadde muligheten koblet jeg skaphengern på bilen og drog avgårde.   Sykkelen hadde fått litt stell siden jeg solgte den, og startet greit og såg bedre ut enn på lenge. Siden originaltanken hadde fått noen bulker, hadde barndomskompisen montert på en Acerbis rallytank av glassfiber så sykkelen.

En kort prøvetur i isekaldt vær avslørte behov for mer luft i dekkene og nyere bensin i tanken.

Vel tilbake i mannehulen begynte jeg å sette opp en liste over umiddelbare, og mer langsiktige tiltak.

De kortsiktige var å forbedre kjøreegenskaper og ta det grøvste av de kosmetiske utfordringene. På lengre sikt er planen å få den omtrent som ny, bare bedre

Hastetiltakene var som følger:

1.Nye dekk (det blei Continental TKC 80)

2:Nye demperkomponenter, i dette tilfellet fra HyperPro, både forran og bak. Progressive fjærer framme og justerbar demper bak, sammen med nye røde gaffelbelger

3:Oppretting av felgene, de var ikke i spesielt god stand. Faktisk var framfelgen såpass «ruskete» at jeg valgte å bestille en pent brukt fra Italia. Levert post i butikk for kr 830.                                       Litt overflaterust på spilene lot seg lett pusse vekk, og jeg bytter hjullager og simmerringer i samme slengen.

4:Kjedeguiden på svingarmen var helt ødelagt så den blei bestilt ny.

5: Sidedekselet på venstre side var ikke det orginale, og ifølge norske forhandlere var dette utgått. Men på www.megazip.net fant jeg flere deler som visstnok er utgått. Og jeg bestilte, og fikk et strøkent nytt deksel fra Japan. Ikke direkte billig, men noen ganger er det bare å gi gass 😀

 

Før jeg begynte å demontere sykkelen tok jeg meg en liten testtur, for å kjenne på en elendig framgaffel, og skvær gåen bakdemper, men de nye dekkene hadde jeg fått på. Og jeg er VELDIG spent på hvordan den blir med nye komponenter på dempinga.

Deretter blei «Ørkenreven» parkert og hengt opp i taket på mannehula. Hjul, gafler, bensintank og diverse blei demontert.

Å skifte bakdemperen var en smal sak, det var gjort på en drøy time. Gaflene derimot, var i elendig forfatning. De gamle fjærene gikk i søpla, og det som en gang hadde vært olje, virket mer som en illeluktende gjørme.

Nå venter jeg på noen nye deler til gaflene som jeg ville bytte i samme slengen, da disse foringene var helt utslitte, og gav en liten med dog følbar slark.

Kjedeguiden skal på, før sykkelen skal på veien igjen

Acerbis-tanken skal lakkes om, da den lakken som var brukt ikke var helt egnet. Og dekoren boblet seg kraftig, og gav et heller lurvete inntrykk

På lengre sikt er planen å få bygget nye felger, demontere sykkelen helt, og få rammen sandblåst og pulverlakkert. Den originale bensintanken skal sparkles og lakkes og få dekor slik den var når den var ny.

Salen er idag trukket med svart «skinn», og jeg vi ha tilbake den røde med Yamaha logo. Men i den forbindelse ønsker jeg å få bygget en mer komfortabel sal med moderne materialer, slik at jeg ikke får tresmak i rumpa etter en liten halvtime

Det er mye mulig det blir bygget om til moderne opp/ned gafler,, og et jeg koster på en komplett overhaling av motoren. Og om det blir litt trimming i den anledning er slett ikke utenkelig

 

Følg med, oppdateringer kommer når det er nyheter å fortelle.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *