Jeg har i noen år nå, kjørt en Tiger Explorer 1200 2016 modell. En fantastisk turmaskin, med litt særpreg og «karakter» (begrepet «karakter» blir om en motorsykkel ofte brukt til å forskjønne diverse mindre positive egenskaper, f.eks vibrasjoner, eller en spesiell effektkurve.) Så er ikke tilfelle med Tiger Explorer, eller «StorTiger’n, som jeg kaller min.
Så har jeg vært så heldig at jeg har fått kjøre GS/GSA i ca 3000 km, on og offroad i Norge og Portugal, og har lært og sette pris på endel av egenskapene til denne…også.
Og den vokser seg stadig inn i sjela, og selv om det bare er en BMW, uten stil og «karakter», må jeg si at de ca 3000km jeg har kjørt 1200en, har vært et eventyr. Et deilig eventyr
Og jeg er fryktelig nyskjerrig på den nye utgaven der de har kommet med større motor, variabel kam-teknologi, mer krefter høyere opp i turtallsregisteret…. ja, mer av alt som er deilig…
Så da måtte jeg lage en for/mot liste:
Positive egenskaper som må trekkes fram rundt Tiger Explorerer:
- Herlig turtallsvillig motor
- Meget god plass for 2
- Oppvarmede seter
- Elektrisk operert vindskjerm
- Det er en Triumph, og den ser uforskammet fin ut i matt grønn
Og så de litt negative tingene som har dukket opp etter 28000km i inn og utland, de små og store tingene som gjerne irriterer mer og mer
- Ingen integrert navigasjon
- Umulig å «låse» sykkelen i offroad eller «rider» mode. Slår du av tenningen, returnerer du til «road» modus. hos KTM finnes en slags «plugg» man setter inn i det elektriske systemet, som «låser» sykkelen i dette modus
- Umulig å gå til «offroad» eller «rider» mode, mens du kjører, man må stå stille for å gå inn i, eller ut av disse modus. Grådig kjedelig, når man kjører mange i lag, og de bak må vente på at jeg skal stoppe og stille om i menyene. (Dette er selvsagt null problem for den som kun kjører på asfalt
- Ingen orginalt montert quickshift. Kan ettermontere, men da virker den kun oppover
- Tiger’n er tung… Tyngst i klassen faktisk…og i tillegg, veldig tung på toppen. Det virker som om produsenten har gjort seg ekstra fore med å få den tung.
- litt liten tank, 20 liter
- Den orginale salen er ikke direkte optimal, men «grei» nok. Tresmaken kommer etter noe tid, for de aller fleste. (jeg kjører med en Touratech comfortsal)
- Jeg har ikke nevneverdig tillit til den lokale forhandleren, så å dra 60 mil på service i Sarpsborg, kan ikke sees på som en direkte fordel
Så er det de tingene som gjør at BMW R1250GS / GSA frister veldig. For det er ingen hemmelighet at jeg er begeistret for denne sykkelen
Egenskaper som gjør at jeg er veldig tiltrukket av denne er:
- Lavt tyngdepunkt i forhold til StorTiger
- Lavere vekt enn StorTiger’n. Til tross for orginalt monterte veltebøyler, bøyler til bagasjekofferter, ekstra lys og 10 liter mer bensin, er GSA 10 kg lettere enn min Tiger Explorer
- Integrert navigasjon, meget god brukervennlighet
- 30 liters tank, over 500km rekkevidde
- Veldig bra bunndrag, og med den nye «shift cam» teknologien har den fått et lengre turtallsregister enn den tidligere 1200’en
- Man kan gå inn og ut av «offroad» modus (eller hos BMW heter det «Enduro») mens man kjører, og den returnerer ikke til «road» når man slår av tenningen
- Man har et oppegående lokalt verksted
- Paralever og telelever demping, som gjør at sykkelen ikke «dykker» ved harde nedbremsinger, den «setter» seg istedet
- Quickshifter, eller «Gear shift assist pro» som BMW kaller det. Man kan geare opp OG ned, uten bruk av clutchen, særlig det å geare ned uten clutch er nyttig på dårlige grusveger, der man helst vil ha alle fingrene rundt styreholkene
Det finnes jo også noen nedsider med denne BMW’en
- Ingen varmesal (finnes på ettermarkedet)
- Kun manuell betjent vindskjerm
- Det er ikke en Triumph
- Ingen «cool» faktor — om dette skulle ha noen betydning
- litt mindre plass for passasjer (kan ordnes med litt kreativitet)
Det skal ikke være lett, og en slik GSA i HP utgave rykker stadig lengre opp på ønskelista-…
Så da er det vel bare å signere kontrakt da…eller?? hmm